Padel, een gezonde verslaving!


Padel is een gezond en verslavend middel om het virus dat hieronder genoemd wordt, te bestrijden. Steeds meer mensen raken besmet met dit virus. Sommigen hebben het zelfs niet eens door, maar Padel is de oplossing!

De meest voorkomende symptomen van het virus zijn: Drang om erbij te horen, drang om constant met elkaar in contact te zijn in de digitale wereld, lusteloosheid, zoekend naar leuke en nieuwe dingen en het verlangen om fit te blijven. Men is op bewust of onbewust op zoek naar een middel om het virus te bestrijden en dit middel is er,  namelijk Padel! Volgens de cijfers van de international Padel Federation  ondervinden op dit moment 78 landen, 35 nationale federaties en meer dan 12 miljoen mensen het middel al. Let op: het middel genaamd Padel is gezond en verslavend!

 

Het middel padel


Je vraagt het je misschien wel af, Wat is dat middel dan, Padel? Padel is een nieuwe raketsport dat in Nederland steeds meer ”voet aan de grond” krijgt. Padel is een racketsport wat gezien wordt als een combinatie tussen tennis en squash. Het wordt ervaren als makkelijk te leren, dynamisch om te spelen en een leuke belevenis. Het geeft een kick als je snel leert om met de muur te spelen? Wil je het ook ontdekken? Klik hier om een proefles te plannen. Wil je meer te weten te komen over de spelregels, de geschiedenis, Padel in Nederland en het verloop van het spel, check de blog ”Wat is Padel en hoe speel ik Padel


Padel is verslavend?


Meer dan 10% van de huidige gebruikers/padellers voelen zich verslaafd aan de sport. En dat is logisch. Want, padel is verslavend. Dit komt omdat je verschillende stofjes in je hersenen aanmaakt die je wilt blijven ervaren. Het geeft je namelijk adrenaline, endorfine en dopamine. Je zult je vast afvragen wat die stofjes precies zijn en wat ze doen? Vandaar dat ik het hieronder even uitleg.

 

”Padel, is een gezonde verslaving door de endorfine, dopamine en adrenaline”

 

Endorfine is een stofje die door je eigen lichaam wordt aangemaakt. Het verminderd pijn en daarom wordt het ook wel een gezonde drug genoemd. Het geeft je namelijk een zogenaamde ”feel good” gevoel. Wanneer je sport, ervaar je meestal geen pijn. Bijvoorbeeld bij een val of dergelijke voel je er tijdens de wedstrijd niets van. Totdat je een paar uur later pijnverschijnselen krijgt. Waarschijnlijk zal dit stofje zijn werk dan goed gedaan hebben tijdens het sporten. Heb je al pijntjes, dan zal dit na 10 minuten beweging vaak al minder worden. Ideaal dat stofje, denk je ook niet?

 

”Wil je minder pijn en stress ervaren, ga bewegen!”

 

Dopamine wordt ook door je lichaam aangemaakt. Dit stofje geeft je een zogenaamde ”genot en blijdschap” gevoel. Denk bijvoorbeeld aan: het geluksgevoel hebben dat je iets vaker wilt doen of ervaren. Wanneer je dat gevoel hebt, zal dit stofje zijn werk goed hebben gedaan. Doe vooral dingen, die je leuk vindt en herhaal dit. Daar voel je jezelf beter door. Wanneer je een tekort hebt aan dopamine, kan men gebruik maken van cafeïne, alcohol, drugs of sigaretten om het stofje aan te maken. Nu is Alcohol, drugs of sigaretten niet het middel wat je wilt gebruiken en cafeïne gaat vaak gepaard met suikers, dus dit wil je ook niet teveel binnen krijgen. Maar, een uurtje beweging op een dag helpt ook al aanzienlijk.

 

‘Caffeine kan een boost geven, maar gaat vaak gepaard met suikers (ongezond), waardoor je kunt aankomen in gewicht. Maar wat als je een gezonde cafeïne boost kan krijgen zonder die suikers binnen te krijgen? Drink jij weleens energiedranken? Kies gezonder en gun jezelf een boost zonder suikers, maar alleen de cafeïne. Lees hier meer over deze gezonde en natuurlijke cafeïne-shot’

 

Adrenaline Over adrenaline valt veel te zeggen. Allereerst zorgt adrenaline ervoor dat je scherp bent. Je pupillen worden vergroot en daardoor kan je meer beelden zien per seconde. Ook verhoogt het je hartslag en je bloeddruk waardoor je sneller en meer zuurstof naar je spieren kan vervoeren. Hierdoor kun je dus meer aan en voel je jezelf sterker. Hoe meer adrenaline je aanmaakt hoe beter je presteert.

  • alerter
  • gefocust
  • scherp

Maar pas op! Te veel adrenaline is niet goed. Door stress op het werk of elders maak je adrenaline aan en je moet je voorstellen als je teveel stress hebt (teveel adrenaline aanmaakt) kun je geen rust vinden. Dit is schadelijk voor je gezondheid en welzijn. Door teveel adrenaline (overlevingshormonen) worden teveel stresshormonen aangemaakt (cortisol). Wanneer je voor langere tijd stress ervaart en dus te veel adrenaline aanmaakt kan dit schadelijk zijn voor je fysieke en mentale gezondheid. Klachten als lusteloosheid, vermoeidheid, burn-out klachten, wazig zien, gespannen spieren en dergelijken zijn symptomen. Om je cortisol te verlagen zijn er verschillende trucjes. Sporten is één van de manieren om je cortisolspiegel te verlagen.

 

”Ervaar je stress tijdens je werk of elders, kom de padelbaan op en voel je beter”

 

Vertel het door en deel dit bericht op Facebook of andere sociale media. Kom de padelbaan op en geniet! Fun is het belangrijkste op de baan. Doe je mee? Kom kennismaken en doe mee met de kennismakingslessen, klik hier!

Keer terug naar de Blogs voor meer informatie, klik hier!

Arwin Romeijn

Meer informatie nodig?

Heb jij Padel vragen? Stuur ons een bericht, wij kijken ernaar uit!